Myrsky korvassa -päivätyökeräys

Kutsumme oppilaitokset mukaan lukuvuoden 2019-2020 Myrsky korvassa -päivätyökeräykseen kuulonsuojelun hyväksi.

Keräyksen tuotto käytetään meluvammojen ehkäisemiseen: kuulonsuojeluaineistojen tuottamiseen ja melun vaikutuksista tiedottamiseen.

Poliisihallitus on myöntänyt 4.1.2018 Kuuloliitto ry:lle rahankeräysluvan nro RA/2018/12. Lupa on voimassa koko maassa 4.1.2018 – 31.12.2019 Ahvenanmaa poislukien. Keräyksen toteuttaa Kuuloliitto ry.

Keräyksen toteuttaminen oppilaitoksessa

Oppilaitokset voivat osallistua Myrsky korvassa -päivätyökeräykseen milloin tahansa vuoden 2019 aikana.  Kuuloliitto on vakuuttanut keräykseen osallistuvat oppilaat työpäivän ajaksi. Palkkiosta ei tarvitse maksaa veroa.

Keräys toimii siten, että oppilaat tekevät työtä koulupäivän ajan kotona, naapurissa, sukulaisilla tai yrityksissä. Kuuloliitto toivoo, että oppilaille maksettaisiin korvausta vähintään 10 e/oppilas.

Koulut tilittävät oppilaiden saamat korvaukset keräykselle. Halutessaan ne voivat kuitenkin pidättää tuotosta 20 % käytettäväksi leirikouluun tai oppilaskunnan toimintaan

Ilmoittautuminen keräykseen

Päivätyökeräykseemme voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen annina.virta (at) kuuloliitto.fi. Ilmoittakaa seuraavat tiedot:

  • Koulun nimi ja osoite
  • Koulun yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • Päivätyökeräyksen suunniteltu ajankohta
  • Osallistuvien oppilaiden arvioitu määrä

Ilmoittautua voi myös lähettämällä tämän lomakkeen Annina Virralle.

Kun olemme saaneet ilmoituksenne, lähetämme koulullenne kahden viikon kuluessa keräysmateriaalit sekä ohjeet keräystä ja tilitystä varten. Halutessanne pyrimme järjestämään kouluvierailun, jossa kerromme miten voit suojata kuuloasi.

Vinkkejä

Myrsky korvassa -aihetta voi työstää oppitunneilla esim. havaintojen, desibelimittausten ja kuvien avulla.

  • Mitatkaa desibelimittarilla esim. moposta, liikenteestä, bänditreeneistä, koripallo-ottelusta, koulun ruokailutilanteesta … syntyvät äänet.  Ovatko äänitasot turvallisia?
  • Havainnoikaa koulun sisällä, missä on yhtäällä kaikkein meluisimmat paikat ja toisaalla kaikkein hiljaisimmat paikat. Milloin melua on eniten? Millainen tunnelma on meluisassa / hiljaisessa tilassa?
  • Miten ääniympäristö vaikuttaa Sinuun?
  • Havainnoi koulumatkasi ääniympäristöjä. Mitä kuuluu, missä on hiljaista ja rauhallista, missä on melua? Mistä äänet tulevat? Missä on kiva kulkea, missä äänet häiritsevät?
  • Ota kuva, kun korvissasi soi mielimusiikki. Miltä silloin näytät? Soiko musiikki sopivalla äänellä vai ehkä liian kovaa, mitä arvelet?
  • Ota kuva paikasta, missä viihdyt parhaiten. Kerro mitä silloin kuulet? Millainen olosi on?
  • Ota kuva, kun korvissasi soi raivostuttavin mökä. Miltä näytät silloin ja minkälainen olo sinulla on?
  • Ota kuva paikasta, minkä äänimaailmassa et viihdy. Kerro, miksi et viihdy? Mitä kuulet, miltä sinusta tuntuu?
  • Miltä näyttää myrsky korvassa? Piirrä tai kuvaa se.