Kuulonsuojelutoiminta

Kuuloliitto tekee ennaltaehkäisevää työtä, jotta vapaa-ajan melusta ei aiheutuisi kuulovammoja.

Melumysteeripeli yläkoululaisille

Silmälasipäinen tyttö lukee kirjaa, jonka kannessa on suurennuslasi ja sanat melumysteeri, Kuuloliitto ry. Taustalla on kaupunki täynnä erilaisia äänilähteitä.Vapaa-ajan lisääntynyt melualtistus uhkaa erityisesti nuorten kuuloa, minkä takia Kuuloliitto julkaisee Melumysteeripelin yläkoululaisille loppuvuodesta 2022. Kyseessä on verkossa pelattava peli, jossa oppilaat ratkaisevat erilaisia kuuloon ja meluun liittyviä tehtäviä ja mysteereitä. Hauska tapa oppia uutta!

Mysteeripelissä seikkailee 15-vuotias Pilvi, joka ei pysty keskittymään opintoihinsa kaupungin melun takia. Pelissä ratkaistaan vihjeiden avulla erilaisia kuuloon liittyviä tehtäviä.

Pelin tavoitteena on, että nuoret oppivat tunnistamaan koulu- ja arkiympäristön melulähteitä, vähentämään melualtistusta ja suojaamaan tarvittaessa kuuloaan. Pelin sisällöstä, melusta ja kuulonsuojelusta keskustellaan pelaamisen jälkeen opettajan johdolla.

Myrsky korvassa -oppimateriaalit alakoululaisille

Piirroskuva korvan aistinkarvasoluista, jotka kärsivät melusta.Kuuloliiton Myrsky korvassa -materiaalit on suunnattu esikouluikäisistä nelosluokkalaisiin. Ladattavat materiaalit sisältävät ohjattua ja toiminnallista keskustelua meluasioiden ympäriltä ja piirustustehtävän aiheesta.

Opettajana saat käyttöösi valmiin materiaalin ohjeineen.

Ladattavat materiaalit kouluille:

Melukampanja – Esittely ja ohjeistus (PDF)

Melukampanja – Diaesitys – osa 1 (PowerPoint)

Melukampanja – Diaesitys – Opettajan opas – osa 2 (PDF)

Melukampanja – Piirustustehtävän ohjeet – osa 3 (PDF)

Pääkaupunkiseutu
Esa Kalela