Lasten ja nuorten vertaistoiminta

Vertaistuki – mahdollisuus tavata toisia kuulovammaisia lapsia ja nuoria ja vaihtaa heidän kanssaan kokemuksia asioista – on tärkeä osa Kuuloliiton lasten- ja nuortenleirejä. Leireillä on muun toiminnan ohessa mahdollista keskustella kuulovammaisuudesta sekä saada tietoa kuulon apuvälineistä ja koulunkäynnistä ja opiskelusta. Leiritoiminta on tarkoitettu pääasiassa 7–17 -vuotiaille huonokuuloisille, kuulokojeita, sisäkorvaistutteita tai luukiinnitteisiä kuulokojeita käyttäville lapsille ja nuorille sekä heidän sisaruksilleen. Tulevien leirien tiedot löydät tapahtumakalenterista. Lastenleirit on tarkoitettu 7 – 12 vuotiaille, nuortenleirit 13 – 17 vuotiaille ja nuorten aikuisten (NUTO) 18 – 29 vuotiaille.

Vertaisryhmä- ja vertaisperhetapaamisia järjestetään myös harvinaisryhmiin kuuluville, joilla on kuulovamma, ja heidän läheisilleen. Näitä vamma- ja sairausryhmiä ovat: Iosca-tauti, mitokondriotaudit, neurofibromatoosi II, Usher-oireyhtymä, Treacher Collins -oireyhtymä, Charge-assosiaatio, Nager, microtiat sekä muut pienet vammaryhmät, joihin liittyy kuulovamma. Harvinaisryhmien toiminnasta tiedotetaan HAIKU-uutiskirjeessä, jonka voit tilata tästä. Kuuloliiton Harvinaiset-toiminnasta kerrotaan tarkemmin täällä. Vaikeasti kuulovammaisille lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen vertaistoimintaa sekä yhteistä pohdintaa vanhemmuudesta, kielestä, kommunikaatiosta ja kuulosta järjestetään Satakieliohjelman puitteissa.

Nuoret aikuiset

18–29 -vuotiaille omaa vertaistoimintaa järjestävät Moottorikorvat. Kuuloliiton vapaaehtoisista nuorista koostuva nuorisotoimikunta Nuto järjestää erilaisia tapahtumia, tiedottaa huonokuuloisuudesta ja vaikuttaa nuorten opiskeluolosuhteiden kehittämiseksi. Nuoret vapaaehtoiset hoitavat itsenäisesti myös kansainvälisiä suhteita muiden maiden kuulovammaisiin nuoriin. Nuto:n toimikausi on kaksivuotinen, ja mukaan voivat liittyä kaikki kuuloliiton jäsenet. Nuto järjestää yleiskokouksia, jonne ovat tervetulleet myös ne huonokuuloiset, jotka eivät ole jäseniä.

Tapahtumiin osallistuminen ei täysin edellytä Kuuloliiton jäsenyyttä, mutta tapahtumaan osallistuvat valitaan ensisijaisesti jäsenyyden perusteella. Kuuloliiton jäsenenä osallistut myös edullisemmin Nuton järjestämiin tapahtumiin.

Lue myös opiskelun ja koulunkäynnin esteettömyydestä:
www.kuuloliitto.fi/toiminta/esteettomyys/tyoelama-ja-opiskelu/

Harvinaiset vammaryhmät

Kuuloliiton Harvinaiset -toiminta on suunnattu niille harvinaisille vamma- ja sairausryhmille, joihin liittyy kuulovamma. Kuuloliitto järjestää näille harvinaisryhmille ja heidän läheisilleen ohjaus- ja tukitoimintaa, vertaistapaamisia sekä kerää ja tuottaa tietoa harvinaisista kuulovammaryhmistä. Toiminnasta tiedottavan HAIKU-uutiskirjeen voit tilata tästä. Kuuloliiton Harvinaiset-toiminnasta kerrotaan tarkemmin täällä.