Uutiset

112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyi

Henkilö lähettää hätätekstiviestiä. Viestissä lukee osoite, mitä on tapahtunut, mikä on uhrin vointi sekä kuka on viestin lähettäjä.

Kuva: Hätäkeskuslaitos

Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.

Hätänumeroon 112 on ollut mahdollista lähettää tekstiviesti vuodesta 2017 alkaen vain sellaisesta puhelinnumerosta, joka on rekisteröity palveluun etukäteen. Rekisteröitymisvelvoite poistui hätäkeskustoimintaan annetusta laista 28.6.2025.

Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan hätäilmoituksen tekeminen tekstiviestillä on suunnattu erityisesti kuulo- ja puhevammaisille ihmisille.

– Hätätekstiviestipalvelu on kehitetty ensisijaisesti erityisryhmien palvelun turvaamiseksi kiireellisissä hätätilanteissa. Rekisteröintivelvoitteen poistuminen on merkittävä 112-palvelun saavutettavuuden parannus, Hopearuoho toteaa.

Tekstiviestillä ei vain tilata apua

Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tekstiviesteissä samat perustiedot kuin puhelussa ja tekee lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Tämän vuoksi ensimmäisessä viestissä kannattaa lähettää mahdollisimman paljon tietoa.

– Hätätilanteessa nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä. Hätäilmoituksen käsittelyaika kasvaa, jos viestejä vaihdetaan paljon, Hopearuoho opastaa.

Hätänumero 112 on vain kiireellisiä hätätilanteita varten, kun tarvitset poliisin, ensihoidon, pelastuksen tai sosiaali- ja kriisipäivystyksen kiireellistä apua. Hätänumeroon ei pidä lähettää vinkkejä tapahtumista tai henkilöistä.

112 RTT vuonna 2027

Vuonna 2027 Hätäkeskuslaitos ottaa käyttöön Euroopan Unionin esteettömyysdirektiiviin perustuvan palvelun, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tekstin (Real-Time-Text, RTT) hätäilmoituksen yhteydessä.

  • Kyseessä on puhelimissa oleva reaaliaikaisen tekstin ominaisuus, joka mahdollistaa tekstin kirjoittamisen puhelun aikana. 112 RTT:ssä teksti näkyy kirjain kerrallaan hätäkeskuksen ja avuntarvitsijan välillä. Myös äänet kuuluvat vastaanottajalle RTT-puhelussa, kuvailee Hopearuoho.

Hätäkeskuslaitos tulee viestimään laajasti 112 RTT:n edistymisestä ja ohjeistamaan sen käyttöä.

Vanhat alueelliset tekstiviestinumerot lakkautetaan

Ennen vuotta 2017 lanseerattua 112-hätätekstiviestipalvelua oli käytössä alueelliset gsm-numerot hätäilmoituksen tekemistä varten. Hätäkeskuslaitos poistaa numerot käytöstä 1.8.2025. Numeroiden pitkällä siirtymäajalla on haluttu varmistaa, ettei apu jää keneltäkään saamatta.

Uutisia aiheesta:

5.6.2025: Reaaliaikaisen tekstinsyötön käyttöönotolle hätäilmoitustapana esitetään lisäaikaa – Sisäministeriö

29.4.2025: Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia – Hätäkeskuslaitos

Lisätietoa:

HÄTÄKESKUSLAITOS
Tommi Hopearuoho
kehittämispäällikkö
tommi.hopearuoho(at)112.fi
puh. 0295 481 305

Lisätietoa hätätekstiviestipalvelusta 112.fi-sivustolla: https://112.fi/hatatekstiviesti