Muuttuvat ja muuntuvat oppimisympäristöt
Saavutettava koulu -webinaarisarjan kolmas osa kutsuu tarkastelemaan oppimisympäristöjen muutosta pedagogisesta, tutkimuksellisesta ja käytännöllisestä näkökulmasta. Webinaarin teemana on Muuttuvat ja muuntuvat oppimisympäristöt, ja se tarjoaa näkökulmia siihen, miten oppimisympäristöt voivat parhaimmillaan tukea opetusta, oppimista ja osallisuutta, mutta myös millaisia haasteita ne voivat tuoda mukanaan.
Puhujat:
Jenni Radun on ympäristöpsykologian dosentti, joka on tutkinut opettajien kokemuksia erityyppisissä oppimisympäristöissä. Hänen tutkimuksensa osoittaa, että joustavissa ja avoimissa oppimisympäristöissä opettajat kokevat muiden käyttäjien aiheuttavan häiriöitä ja tyytymättömyyttä. Hän uskoo, että hyvällä ympäristöjen ja toiminnan suunnittelulla päästään monipuolisesti toimivaan kouluun.
Riikka Alakoski, väitöskirjatutkija Helsingin yliopistosta, on tutkinut joustavia ja avautuvia oppimisympäristöjä erityisesti alakoulun matematiikan opetuksessa. Alakoski tarkastelee oppimisympäristöä fyysisen tilan, sen käyttäjien tietojen, taitojen, asenteiden ja sosiaalisten suhteiden luomana kokonaisuutena ja on kiinnostunut koulujen muutosprosesseista ja niihin kietoutuvista jännitteistä. Hänen tutkimuksensa on osoittanut, että oppimisympäristön mahdollisuudet konkretisoituvat vasta, kun pedagogiset ratkaisut ja tilaratkaisut tukevat toisiaan.
Markku Lang on oppimisympäristöjen kehittäjä, väitöskirjatutkija Lapin yliopistosta ja pitkän linjan opettajankouluttaja. Hänen tutkimuksensa on osoittanut, että esim. oppimisympäristöjen suunniteltu käyttö ei toteudu arjessa. Lisäksi hänen koordinoimassa selvitystyössä suomalaisista kouluista kehitettiin inkluusio- ja turvallisuusmittaristot ja huomattiin, että nykyaikaisissa koulurakennuksissa on liian vähän laadukasta tilaa ymmärtävälle oppimiselle ja osallistaville opetusjärjestelyille.
Webinaarissa tarkastellaan muun muassa:
- Millainen on opettajien ja oppilaiden näkemys perinteisistä ja avautuvista oppimisympäristöistä sekä niiden toimivuudesta?
- Miten oppimisympäristö tulisi ymmärtää fyysistä tilaa laajempana kokonaisuutena, ja mitkä ovat muutoksen avainelementit?
- Miten osallistava suunnittelu ja selkeät tilaratkaisujen kriteerit turvaavat kuulovammaisten ja muiden erityisryhmien yhdenvertaisuuden?
- Miten fyysiset, sosiaaliset ja pedagogiset ulottuvuudet saadaan kohtaamaan arjen käytön kanssa, jotta suunnitelmien ja todellisuuden välinen kuilu kaventuu?
Webinaari on suunnattu:
- opettajille ja opettajankouluttajille
- koulutuksen järjestäjille ja opetuksen kehittäjille
- vanhemmille ja perusopetuksen tukitoimijoille
- kaikille, jotka ovat kiinnostuneita saavutettavista oppimisympäristöistä
Tilaisuus on osa Kuuloliiton Saavutettava koulu -toimintaa, jonka tavoitteena on vahvistaa kuulovammaisten lasten oikeutta saavutettavaan, osallistavaan ja turvalliseen oppimisympäristöön.
Tule mukaan kuulemaan, kysymään ja vaikuttamaan – yhdessä kohti saavutettavampaa perusopetusta!
Tilaisuus on avoin kaikille.