Blogit

Saavutettava koulu-webinaarisarjassa esillä perusopetuksen uudistus

Tyttö ja poika tekevät yhdessä koulutehtävää.

Neliosainen Saavutettava koulu -webinaarisarja käynnistyi toukokuussa. Ensimmäisessä tilaisuudessa käsiteltiin perusopetuslain uudistusta ja ryhmäkohtaista tukea. Webinaarisarjan tavoitteena on lisätä tietoa ajankohtaisista perusopetukseen liittyvistä uudistuksista, muuttuvista ja muuntuvista oppimisympäristöistä sekä opettajien ja oppilaiden kuuloterveyteen vaikuttavista tekijöistä ja kuuloterveyden vahvistamisesta.

Sarjan kaksi ensimmäistä osaa keskittyvät perusopetuslain uudistukseen. Ensimmäisessä ja toisessa webinaarissa asiantuntijoina toimivat opetusneuvos Irja Seilola Opetushallituksesta sekä ohjaavat opettajat Caroline Heinrichs ja Katri Ranta Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista. Toisessa webinaarissa perusopetuksen uudistusta tarkastellaan erityisesti oppilaskohtaisen tuen näkökulmasta. Mitä uudistus varsinaisesti tarkoittaa kuulovammaisen oppilaan kannalta?

Perusopetuslain uudistuksen tausta ja tavoitteet

Perusopetuslain muutokset tähtäävät siihen, että oppilaat saavat tarvitsemansa tuen ajoissa ja yhdenvertaisesti eri puolilla Suomea. Uudistuksen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma, jossa linjattiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen selkeyttämisestä ja vahvistamisesta. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) hyväksyttiin vuoden 2024 lopulla, ja sen keskeiset pykälät astuvat voimaan elokuussa 2025. Joitakin kohtia sovelletaan vasta 1.8.2026 alkaen.

Tavoitteena on tuoda valtakunnallista selkeyttä ja yhdenmukaisuutta tuen tarjoamiseen – aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle asti. Samalla pyritään vähentämään opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa ja parantamaan opetuksen järjestämisen johtamista. Selvitysten mukaan kaikki oppilaat eivät tällä hetkellä saa tarvitsemiaan tukitoimia riittävän varhaisessa vaiheessa, ja tukikäytännöt vaihtelevat suuresti alueittain.

Yksi keskeinen teema uudistuksessa on ryhmäkohtaisten tukimuotojen vahvistaminen. Jatkossa koulujen on varattava näiden toteuttamiseen resursseja vähintään 0,122 opetustuntia viikossa oppilasta kohden. Tukimuotoihin sisältyvät muun muassa yleinen tukiopetus, opetuskielen tukeminen ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Tarkoitus on tarjota ennakoivaa ja joustavaa tukea koko ryhmälle, mikä voi vähentää yksilökohtaisten tukitoimien tarvetta.

Kuulovammaisten oppilaiden näkökulmasta uudistus voi tarkoittaa esimerkiksi opetuskielen hallinnan tukemista jo varhain sekä erityisopettajan osallistumista opetukseen yhdessä muiden opettajien kanssa. Tämä tukee saavutettavuutta ja mahdollistaa yksilöllisten tarpeiden huomioimisen ryhmässä. Uudistus rakentaa kohti yhä inklusiivisempaa ja osallistavampaa kouluyhteisöä.

Kuuloliitto seuraa tarkasti perusopetuslain uudistuksen käytännön vaikutuksia ja tuo esiin kuulovammaisten oppilaiden näkökulmaa sekä tukee kouluja ja opettajia kohti saavutettavampaa ja yhdenvertaisempaa perusopetusta.

Webinaarisarjassa tulossa syksyllä 2025

Webinaarisarjamme jatkuu syyskuussa. Perusopetuksen uudistamista koskeva toinen webinaari järjestetään 10.9.2025, ja se keskittyy oppilaskohtaisiin tukitoimiin: kuinka yksittäisten oppilaiden oikeus tukeen toteutuu ja miten tuen järjestäminen muuttuu. Webinaariin on mahdollista jättää ennakkokysymyksiä, joihin vastataan webinaarin yhteydessä.

Webinaarisarjan kolmas ja neljäs osa ovat tulossa loka-marraskuussa 2025 (tarkka ajankohta tarkentuu kesän 2025 aikana). Niissä aiheina ovat:

  • Muuttuvat ja muuntuvat oppimisympäristöt. Miten toiminnalliset ja tilalliset ratkaisut vaikuttavat oppimiseen ja opetukseen.  Mukana on myös opettajien kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä.
  • Opettajien ja oppilaiden kuuloterveys. Opettajien ääniergonomia ja oppilaiden kuuloväsymys.

Kirjoittajat: Esa Kalela ja Anniina Lavikainen

Kuva: Rodeo.fi