Mitä?-kampanja
Kuulo on korvaamattoman tärkeä aisti ja siitä kannattaa pitää huolta. Tule mukaan MITÄ?-kampanjaan ja jaa oma kuulokuvasi somessa! #Mitä #Kuuletko
Kuuloliitto ja asustemerkki gTIE haastavat kaikki osallistumaan kampanjaan sosiaalisessa mediassa ja jakamaan oman kuvan tai videon. Kuvissa tulisi kiteytyä kuuleminen ja kuulon merkitys. Mukana kampanjassa ovat suomalaiset muusikot Tomi Joutsen (Amorphis), Mike Monroe ja Esa Kuloniemi (Honey B & the T-Bones).
Kuuloliiton yhteistyössä koru- ja asustesuunnittelija Jenni Ahtiaisen kanssa käynnistämä Mitä? -kampanja korostaa, miten tärkeää on välttää liiallista melualtistusta ja hakeutua kuulontutkimuksiin riittävän ajoissa. Kampanjan tarkoituksena on myös vähentää ennakkoluuloja kuulokojeita ja kuulovammaa kohtaan.
Kuva: Merja Yeung
Korumallisto
Kampanjaan voi osallistua myös tilaamalla korvanmuotoisia, hopeisia Mitä? -koruja sekä DeafMetal -kuulokojekoruja.
Hopeisia koruja voi tilata suoraan Kuuloliiton verkkokaupasta >
Jenni Ahtiaisen korumallisto ja hopeiset korut ovat tilattavissa gTIEn verkkokaupasta >
Taustaa
Asustesuunnittelija Jenni Ahtiainen alkoi suunnitella kuulokojekoruja pian ensimmäiset kojeensa saatuaan.
–Halusin tehdä kojeista mahdollisimman näkyvät ja myös hälventää kuulokojeisiin liittyviä ennakkoluuloja
Tästä lähtökohdasta syntyi DeafMetal-mallisto, johon kuuluu erilaisia kuulokojeisiin liitettäviä koruja. Mallisto palkittiin marraskuussa Suomen Kädentaito –messuilla vuoden 2018 uutuustuotteena.
–Kuulokojeet ovat pitkään olleet melko värittömiä apuvälineitä. Haluamme kampanjalla tuoda esiin, että kuulokojekin voi olla selkeästi erottuva ja persoonallinen, korostaa Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen.
Suomalaisten tulisi huolehtia kuulostaan nykyistä paremmin ja kiinnittää erityisesti huomiota viikoittaiseen melualtistuksen määrään. Kuulontutkimuksiin hakeudutaan usein liian myöhään, vasta useiden vuosien kuluttua ongelmien alkamisesta. Hoitamaton kuulovamma on myös merkittävä riski työkyvylle ja –hyvinvoinnille.
Lue lisää: