Henkilön Virtain Kuulo ry kuva.

Virtain Kuulo ry on Kuuloliitto ry:n Länsi-Suomen kuulopiiriin kuuluva jäsenyhdistys, joka toteuttaa alueellaan Kuuloliiton strategiassa hyväksyttyjä periaatteita.  Virtain Kuulo on perustettu 1982,  ja vuonna 2012 sen toiminta-alueeseen liittyi Mänttä-Vilppula Keuruun Kuulo ry:n lopetettua toimintansa.

Virtain Kuulo ry:n toiminnassa korostuu erityisesti

• vaikuttaminen huonokuuloisten etujen, ja elämänlaadun parantamiseksi,
  • esteettömien kuunteluolosuhteiden kehittäminen,
  • huonokuuloisten ja erityisesti ikäkuuloisten laadukkaiden peruspalvelujen saannin valvominen,
  • huonokuuloisten yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen työelämässä ja opiskelussa,
  • nuorten taito ja halu suojata kuuloaan,
  • kehittää vertaistukea ja vertaistoimintaa.

Yhdistys järjestää tiedottavia yleisötilaisuuksia, tekee yhteistyötä muiden vammaisjärjestöjen kanssa ja osallistuu vammaisneuvostojen ja vanhusneuvostojen toimintaan.  Vuosittain järjestetään kuuloauto-tapahtuma Virroilla, Ruovedellä, Vilppulassa ja Mäntässä. Yhdistys järjestää myös retkiä ja virkistystapaamisia.

Vertaistoimintaa yhdistys järjestää matalan kynnyksen periaatteella. Kokoonnumme ”kuulokuppilassa” Virroilla Yhdistysten talolla kuukauden viimeisenä keskiviikkona klo 17, Vilppulassa kuukauden viimeisenä tiistaina klo 17.  Ruovedellä kuulokuppila kokoontuu Voimavara-projektin suojissa, Ruoveden keskustassa Honkalan palvelutalossa kuun viimeisenä torstaina klo 14 ja Visuveden palvelutalossa  kuun  viimeisenä keskiviikkona klo 14. Tilaisuuksista ilmoitetaan kunnissa ilmestyvien paikkakuntalehtien muistipalstalla.

Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Pekka Jussila (puh. 03 4759813). varapuheenjohtajana Maire Paltare (maire.paltare@gmail.com).

Tietoja yhdistyksen toiminnasta antaa sihteeri Tuija Veija (050 3782389), jäsenrekisterin pitäjä  Liisa Rantanen   (puh. 03 4755694, gsm 040 7157362; liisa.rantanen@gmail.com),

Mänttä-Vilppulasta osalta yhdistyksen hallitukseen kuuluvat Annikki Norojärvi (puh. 03 4718129, gsm 044 2645358).

Virtain Kuulo mukana piirin Keskisen tapahtumassa.

Maire Paltare varapuheenjohtaja maire.paltare@gmail.com +358440500974