Melumysteeripeli yläkoululaisille

Yläkoululainen pelaa tietokoneella Kuuloliiton Melumysteeripeliä.

Vapaa-ajan lisääntynyt melualtistus uhkaa erityisesti nuorten kuuloa, minkä vuoksi Kuuloliitto on julkaissut Melumysteeripelin yläkoululaisille. Kyseessä on verkossa pelattava peli, jossa oppilaat ratkaisevat erilaisia kuuloon ja meluun liittyviä tehtäviä ja mysteereitä. Hauska tapa oppia uutta!

Kuuloliitto tekee ennaltaehkäisevää työtä, jotta vapaa-ajan melusta ei aiheutuisi kuulovammoja. Pelin julkaisulla liitto haluaa viedä tietoa erityisesti yläkouluikäisille. Tavoitteena on, että nuoret oppivat tunnistamaan koulu- ja arkiympäristön melulähteitä, vähentämään melualtistusta ja suojaamaan tarvittaessa kuuloaan.

Mysteeripelissä seikkailee 15-vuotias Pilvi, joka ei pysty keskittymään opintoihinsa kaupungin melun takia. Pelissä ratkaistaan vihjeiden avulla erilaisia kuuloon liittyviä tehtäviä. Sisällöstä, melusta ja kuulonsuojelusta keskustellaan pelaamisen jälkeen opettajan johdolla. Pelin voi ottaa osaksi opetusta esimerkiksi terveystiedon tunnilla (perusopetuksen opetussuunnitelma, tavoitteet 9-11). Peli on toteutettu yhteistyössä Päivölä-opiston kanssa.

Kuuloliitto on tuottanut aiemmin alakoululaisille Myrsky korvassa -oppimateriaalit, jotka voi ladata verkkosivuiltamme. Kerran menetettyä kuuloa ei saa takaisin – paras keino suojella kuuloaan on ennaltaehkäistä meluvammoja. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi kuulokekuuntelun vähentämistä ja korvatulppien käyttämistä konserteissa.

Lisätietoja:

Kuulonsuojelutoiminta verkkosivuillamme

Tästä pääset pelaamaan Melumysteeripeliä

Silmälasipäinen tyttö lukee kirjaa, jonka kannessa on suurennuslasi ja sanat melumysteeri, Kuuloliitto ry. Taustalla on kaupunki täynnä erilaisia äänilähteitä.