Yle Uutisten toistuvien tekstitysongelmien vuoksi erityispalvelut ovat toistaiseksi pois käytöstä

Kaukosäädin ja televisio.

Yle Uutisten tv-lähetyksiä ovat vaivanneet jatkuvat tekstitysongelmat. Katsojille ongelmat ovat näkyneet esimerkiksi tekstityksen poisjääntinä, toimimattomana äänitekstityksenä tai kaksinkertaisena tekstityksenä lähetyksessä.

Ongelmien vuoksi Yle Uutisten tv-lähetyksissä palataan tekstittämään lähetykset ns. polttamalla. Myös äänitekstitys, eli ruudulla näkyvän tekstityksen välittäminen synteettisenä puheena, otetaan toistaiseksi pois käytöstä. Palvelut eivät ole käytettävissä myöskään Yle Areenassa. Ohjelmatekstitys toimii lähetyksissä normaalisti.

“Ratkaisu heikentää tv-uutislähetysten saavutettavuutta, mutta haluamme tarjota toimivan käännöstekstityksen uutislähetyksissämme, ja tällä hetkellä tämä on ainoa tapa varmistaa se. Tv-uutisten tekstitysongelmat pyritään nyt korjaamaan luotettavasti ja toivottavasti lopullisesti”, sanoo Ylen teknologiajohtaja Janne Yli-Äyhö.

Yle toteuttaa tv-lähetystensä tekstityksen ns. DVB-tekstityksenä, jolloin ohjelmassa voidaan tarjota tekstityksiä usealla eri kielellä tai tekstityksen voi halutessaan jättää kokonaan pois. Myös tv-uutisissa siirryttiin DVB-tekstitykseen alkuvuodesta 2021, mutta valitettavasti se ei ole toiminut lähetyksissä luotettavasti.

“Ylen teknologiaympäristö on laaja ja monimutkainen, ja tekstitys on yhdistelmä järjestelmiä, automatiikkaa ja ihmistyötä. Toivon, että voimme palata myös erityisryhmiä palvelevaan tekstitysmalliin pian”, Yli-Äyhö sanoo.

Mikäli havaitset tekstitykseen liittyviä ongelmia, anna palautetta suoraan Yleisradion asiakaspalveluun.