Tarinaboxi – vapaaehtoisten kokemuksia kuuloesteettömyydestä

Vuoden aikana vapaaehtoiset kertovat kokemuksiaan kuuloesteettömyydestä, kuunteluympäristöstä ja viestinnästä.

YLEISTÄ

Eija Mäntymäki, insinööri ja entinen maatilan emäntä, Jalasjärvi

1. Millaisessa kuunteluympäristössä viihdyt?
– Viihdyn parhaiten rauhallisissa ja vähän hiljaisemmissa tiloissa ja tilaisuuksissa. Viihdyn sellaisessa ryhmässä, jossa puhutaan yksi kerrallaan eikä huudeta toisten puheen päälle, kuten tapahtuu nykyisin kaikissa tv:n puheohjelmissa. Kovassa metelissä tunnen olevani ulkopuolinen, koska en kuule mitä puhutaan. Rautatie- ja lentoasemilla tai junassa ja lentokoneessa on yleensä aika kova hälinä. Kuulutuksista en saa mitään selvää. Jollei kaverit auttaisi minua, olisin ihan pihalla enkä tietäisi mistä on puhe.

2. Löytyykö kuuloesteettömiä tiloja asuinseudultasi?
– Olen usein kokouksissa, joissa on osallistujia 10 – 100 henkilöä. Tärkeää on, että yleisissä tiloissa on vähintään mikrofonit ja että niitä käytetään, eikä vain sanota, että mulla on kova ääni. Induktioäänentoisto parantaa selvän saamista, mutta valitettavan harvoissa paikoissa niitä on kotiseudullani – tai jos on, niin sitä ei osata käyttää. Hyvä kuuluvuus löytyy Jalasjärvi-salista, Palveluportista ja Jalasjärven kirkosta. Lähiseudulta Kurikan kirkosta ja seurakuntakeskuksesta. Jurvan Sellassa on mikrofonit, samoin Kurikan kunnan kokoustiloissa, mutta niissäkin on kuuluvuuden kanssa hieman ongelmia, kun väki tahtoo hälistä.
– Olen saanut itselleni henkilökohtaisen kuulovahvistiminen, joka lähettää puheen langattomasti kuulokojeisiini. Nykyisin minä kuulovammaisena kuulenkin kokouksissa parhaiten.

3. Tekstityksen merkitys huonokuuloiselle?
– Katsomme kotona paljon vanhoja kotimaisia elokuvia. Niissä on huono äänitys, mutta tekstittämällä elokuvan niistä tulee ihan katsottavia. Näin kesällä Kopolan kurssikeskuksesta kertovaa elokuvaa tekstitettynä ja se oli miellyttävä kokemus. Musiikkiesityksissä tai oopperassa en juurikaan käy, koska niissä on liian suuria äänten tasoeroja.
– Kirjoitustulkkauspalvelusta on hyvä apu kaikkein huonokuuloisimmille osallistujille.

Kalle Willman, lääkäri, Joutsa

1. Millaisessa kuunteluympäristössä viihdyt?
– Viihdyn tilassa, jossa taustahäly, kuten ilmastointihurina ja musiikki yms. ovat poissa. Viihdyn myös tilassa, jossa ihmiset kuuntelevat mitä toiset sanovat eli eivät puhu yhtä aikaa

2. Löytyykö kuuloesteettömiä tiloja asuinseudultasi?
– Joutsan kirkko ja Kansallisooppera ovat hyviä. Joutsassa julkiset ja yksityiset tilat eivät ole varustettuja induktiosilmukalla. Siten esimerkiksi kunnan lautakuntien kokoustilat ja valtuustosali ovat ilman mikrofoneja ja induktiosilmukoita. Vaikeaa toteuttaa demokratiaa!

3. Tekstityksen merkitys huonokuuloiselle.
– Katselen ja kuuntelen televisioa ilman apuvälineitä ja tekstitystä. Voimaa on riittänyt koneessa toistaiseksi. Vaimokin on kestänyt kovahkot äänenvoimakkuudet. Tekstitys voisi olla hyvä muun muassa maahanmuuttajille!

Niina Kankare-Anttila, koordinaattori, Korpilahti

1. Millaisessa kuunteluympäristössä viihdyt?
– Olen töissä tai vapaalla, viihdyn tilassa, jossa ei kaiu tai ei ole taustahälyä. En tarvitse taustamusiikkia. Ollessani missä vaan kiinnitän huomiota tilan kaikuisuuteen.

2. Löytyykö kuuloesteettömiä tiloja asuinseudultasi?
– Kuuloesteettömyys ei välttämättä toimi kunnanvaltuuston tiloissa, koska tilat ovat usein vanhoja. Esteettömyyttä kun on muutakin kuin aisteihin liittyvää. Nämä ongelmat eivät koske vain pieniä kuntia, isoissa kunnissa on samanlaisia ongelmia.
– Jos on musiikin kanssa tekemisissä, akustiikaltaan hyviä konserttisaleja ja teattereita löytyy. Mielestäni Jyväskylän yliopiston juhlasalissa ja Jyväskylän kaupunginteatterissa nämä ovat kunnossa.

3. Tekstityksen merkitys huonokuuloiselle
– Olen normaalikuuloinen, mutta seuraan yleisesti aina välillä miten tekstitys toimii esimerkiksi televisiossa. Hyväksi onneksi se on lisääntynyt. Olin käymässä Kansallisbaletissa ja siellä tekstitys auttoi pysymään juonessa. Hätätekstiviestin lähettäminen on tärkeä juttu. Ihmiset ovat aika hyvin nykyisin älypuhelinten äärellä.

INDUKTIOTEKNIIKKA

Kaarina Niinimäki, Espoo

Tehnyt työuran Espoon kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa kotipalveluohjaajana.
Muutama vuosi kodinhoitajan oppisopimuskouluttajana.
– Työni vuoksi kaikki sosiaali- terveystoimen laitokset tulivat minulle tutuiksi, minkä vuoksi oli helppo mennä kartoittamaan kuunteluolosuhteita. Kävin vuosia sitten kaksi kartoittajakoulutusta. Espoossa kartoitin kymmeniä kohteita: kaikki palvelutalot ja vanhainkodin. Lisäksi kävin apteekeissa, lukiossa, pankissa ja kirkoissa.

1. Minkälaisissa paikoissa induktiosilmukka on toiminut hyvin?
– Induktiosilmukka on toiminut parhaiten apteekeissa ja terveysasemalla ja tietenkin Kuuloliiton järjestämissä tilaisuuksissa.
– Kartoituksen jälkeen Espoossa kolme apteekkia toimi heti ja hankki silmukat kaikille asiakaspalveluluukuille.

2. Miten hyvin tavallinen kansa tuntee induktiosilmukan?
– Tavallinen kansa ei juuri tunne induktiosilmukan tarkoitusta, vaan usein pitää perusteellisesti selvittää asiaa.

3. Oletko kokenut vähättelyä induktiosilmukan tarpeellisuudesta?
– Vähättelyä en ole kokenut, vaan tietämättömyydestä johtuvia kommentteja, esim. ”puhutaan kovempaa”.

4. Annatko palautetta induktiosilmukan toimivuudesta?
– Annan aina palautetta yksikön johtajalle, vahtimestareille ja papeille. Annan palautetta myös hyvin toimivista laitteista ja kiittelen, jos laite on laitettu päälle ja kerrottu, missä kuuluu parhaiten.

5. Miten hyvin mielestäsi esim. virastomestarit tai kiinteistövastaavat tuntevat induktiosilmukoita?
– Usein käy niin, ettei laite ole päällä, eikä asiasta tietävä henkilö ole paikalla, laite on lukon takana tai mikrofonia ei löydy, vaikka etukäteen on kerrottu induktion tarpeesta. Usein saan vastauksen, että laite on aina päällä, mutta sitten ei kuitenkaan kuulu. Paikan vastaavat ja vahtimestarit eivät ole kovin hyvin asiasta perillä eivätkä osaa kytkeä laitetta.
– Minulla on kaikkein huonoimmat kokemukset siunauskappeleista ja kirkoista. Olen antanut näistä palautetta Espoossa, Porissa, Tampereella, Kalvolassa ja Imatralla lähinnä siunaustilaisuuksien jälkeen.
Induktiosilmukoista kertovia T-tarroja on, mutta huomaamattomissa paikoissa.

6. Oletko itse kertonut induktiosilmukan tarpeesta tai palvelupistesilmukasta esim. julkiseen tilaan, virastoon, apteekkiin jne.
Jos kohteessa ei ole silmukkaa, kerron mikä se on ja mistä sen saa.
– Kotioloissa on joissakin kunnissa menty huonompaan palveluun. Vuosia sitten sain TV:n kuuntelua varten koko asunnon kattavan silmukan, jolla kuulen ulkonakin TV:n äänen. Nyt olen huomannut, että laitteiden asennuskustannuksissa säästetään, ja annetaan laite, joka sitoo sohvan nurkkaan kolmen metrin johdon päähän. Saa nähdä, miten SOTEn aikana tämän asian käy.

Sirkka Hakkola, Sevettijärvi
Ravitsemistyöntekijä, perhepäivähoitaja ja kerho-ohjaaja

1. Minkälaisissa paikoissa induktiosilmukka on toiminut hyvin?
– Kävin äskettäin Suomen Kansallisbaletissa katsomassa Gisellen. Esitys kuului ja sain siitä kaiken irti. Nautin koko esityksestä kaikilla aisteilla. Induktiosilmukka pelasi huippuhienosti.

2. Miten hyvin tavallinen kansa tuntee induktiosilmukan?
– Valitettavan huonosti ja olenkin yrittänyt viedä ilosanomaa induktiosilmukasta eteenpäin.

3. Oletko kokenut vähättelyä induktiosilmukan tarpeellisuudesta?
– Ikävä kyllä! Uskon, että ihmisillä ei ole tietoa eikä induktiosilmukan tarve ole tullut esille. Joku on voinut sanoa joskus, että tila on pieni ja ääni kuuluu hyvin. Tietämättömyyttä!

4. Annatko palautetta induktiosilmukan toimivuudesta?
– Annan joka kerta joko positiivista tai negatiivista. Annan palautetta sille taholle joka tilaisuuden järjestää.

– Vaihtelevasti. Toiset ovat hyvinkin tietoisia, mutta valitettavasti myös on heitä, joilla ei ole asiasta mitään tietoa. T-merkki näkyy monessa paikassa, mutta silmukka saattaa olla rikki tai se ei ole käytössä. Tilassa voi olla remontti meneillään. Vastaukseksi olen kuullut myös, että olen uusi työntekijä täällä, mikä se sellainen induktiosilmukka on…

– Kyllä! Kerron sen tarpeesta ja aktiivisesti huomautan asiasta.

Matti Taanila, Parkano
Jäänyt eläkkeelle muutama vuosi sitten Parkanon kaupungin kiinteistörekisterinhoitajan toimesta

1. Minkälaisissa paikoissa induktiosilmukka on toiminut hyvin?
– Sekä Parkanossa että Kihniössä ev.lut. seurakunnan kirkossa ja erillisessä seurakuntatilassa on hyvin / loistavasti toimivat induktiosilmukat. Mainittakoon, että kyseisiin tiloihin asennettujen induktiosilmukkalaitteiden hankkiminen ja asentaminen ovat lähteneet liikkeelle alueella toimivan Ylä-Satakunnan Kuuloyhdistys ry:n ehdotuksesta.

2. Miten hyvin tavallinen kansa tuntee induktiosilmukan?
– Yleisesti ottaen voin todeta, että ns. suuri yleisö tuntee induktiosilmukan vielä heikonlaisesti.

3. Oletko kokenut vähättelyä induktiosilmukan tarpeellisuudesta?
– Ehkä voidaan sanoa, että tietynlaista vähättelyä on, kun ottaa huomioon kuinka nihkeätä induktiosilmukoiden hankkiminen on edelleen muihin julkisiin tiloihin lukuun ottamatta ev.lut. seurakuntien tiloja Parkanossa ja Kihniössä.

4. Annatko palautetta induktiosilmukan toimivuudesta?
– Esim. edellä mainittujen seurakuntien kohdalla olen tarvittaessa antanut palautetta lähinnä suntioille. Palautteen vastaanottaminen on ollut hyvin asiallista. Myös srk:n taholta on muun muassa Kihniön kirkkoherra kysynyt oma-aloitteisesti toimivatko laitteet asianmukaisesti.
– Parkanon kaupungintalon valtuustosalissa asennettuna olevan induktiosilmukan toiminnassa on ollut ajoittain ongelmia. Tiistaina 20.3.2018 pidimme valtuustosalissa kevätkokouksen, jolloin tuli samalla testattua myös silmukkalaitteen toimintaa. Kokouksessa eräs kuulokojetta käyttävä ilmoitti silmukan toimivan nyt moitteettomasti ja hyvin, joten palaute oli mieluisaa kuultavaa.

– Edellä mainituilla Parkanon ja Kihniön seurakunnilla suntiot (seurakuntamestarit) tuntevat silmukkalaitteet hyvin. Laitteet ovat pääsääntöisesti päällä tilaisuuksien yhteydessä ja myös tarvittavat T-tarrat ovat näkyvillä.

6. Oletko itse kertonut induktiosilmukan tarpeesta tai palvelupistesilmukasta esim. julkiseen tilaan, virastoon apteekkiin jne.
– Induktiosilmukan tarpeesta ja palvelupistesilmukasta julkisiin tiloihin olen sekä kertonut että välittänyt tietoa muun muassa kirjeitse useasti.
– Parkanosta löytyy muutama palvelupistesilmukka.

Tutustu myös Kuulolla työssä -sivustoon!