Tarinaboxi

KUULEMISEN ONGELMAT EI KUULOKOJEENKÄYTTÄJILLÄ

Vuoden aikana vapaaehtoiset kertovat kokemuksiaan kuuloesteettömyydestä, kuunteluympäristöstä ja viestinnästä.

Ilkka Puhakka, Jyväskylä, sosiaalityöntekijä

1. Millaisena koet kuulemisen yleisötapahtumissa ja –tilaisuuksissa?
– En kuule, jos on taustamelua. Silloin pelkkä lähellä käytävä keskustelu haittaa kuulemista.

2. Kun arki sujuu pinnistelemättä: et tarvitse kuulokojetta eikä tarvitse kanssapuhujilta kysellä, mitä sanoitkaan tai pyytää toistamaan. Millainen on mielestäsi kansalaisten puheen selkeys?
– Puhelimessa puhutaan usein niin etten kuule, myös töissä isoissa neuvonpidoissa on vähän kuulemisen hankaluutta. Sammutan yleensä tv:t ennen kuin alan keskustella asiakkaan kanssa.
– Selvän puheen käyttäminen on nuorilla varsinkin vaikeaa. Jotkut myös mumisevat ja puhuvat seinille. Katsekontakti on tärkeä kommunikaatiossa.

3. Epäiletkö oman kuulosi heikentyneen?
– Olen epäillyt. Viime syksynä kävin työterveydessä ja korvani huuhdeltiin kolme kertaa viikon välein. 20 dB puhealueella oli vajaus, mutta en saanut lähetettä eteenpäin.

4. Jos et kuule jossakin tilanteessa hyvin, niin mitä yleensä teet, jotta kuulet paremmin?
– Menen lähemmäksi puhujaa. Kokouksessa pyydän puhujaa toistamaan, mikäli en kuule!

Liisa Rytky, Haapavesi
Tehnyt suurimman osan työurastaan (43 vuotta) viittomatulkkausta ja -opetusta.
Vapaaehtoistyötä kuuloyhdistyksessä noin 35 vuotta.

1. Millaisena koet kuulemisen yleisötapahtumissa ja –tilaisuuksissa?
– Kuuleminen riippuu monesta asiasta, esim. tilan koko, esiintyjien puhetapa, mikrofonin käyttö, oma sijainti tilassa. Yleensä kuulen hyvin. Ihmisten keskinäiset supinat ja jutustelut toki häiritsevät minuakin.

– Tarkkailen paljon ihmisten puheen nopeutta ja selkeyttä. Olen huomannut, että monet eivät liikuta huuliaan puhuessaan. Jotkut taas nielevät sanojen loppuja. Toivon, että ammatikseen esiintyvät kiinnittäisivät enemmän huomiota puhetapaansa.

3. Epäiletkö oman kuulosi heikentyneen?
– Kuuloani on tutkittu ja siksi tiedän, että se on hieman alentunut. Tilanne ei vielä tunnu haittaavan
elämääni.

– Se onkin vaikea kysymys. Oma käyttäytymiseni riippuu paljon tilanteesta. Jos on joku arvokas juhla, en puutu asiaan, harmittelen vain huonoa tuuriani. Joskus saatan vaihtaa istumapaikkaa, jos sen voin tehdä muita häiritsemättä. Jos huomaan, että olisi mikin käyttömahdollisuus, saatan pyytää ottamaan sen.

Kyösti Kauppinen, Saarijärvi
Toiminut liikenneopettajan ammatissa yli 30 vuotta. Nyt eläkkeellä.

1. Millaisena koet kuulemisen yleisötapahtumissa ja –tilaisuuksissa?
– Minulla ei ole kuulokojetta, mutta jonkinasteinen kuulon alenema kyllä on. Koen tämän kuulokojeettomuuden vähän haitaksi, kun en pysty samaistumaan kuuntelijana kuulokojeen käyttäjiin. Siispä joudun kyselemään, että kuulevatko läsnäolijat. Hälinässä jäävät sanat epäselväksi. Keskustelu muuttuu äkkiä kiusalliseksi. Jätän liian herkästi keskustelun sikseen ja siirryn toisaalle. Lähes kaikissa yleisötilaisuuksissa en kuule luennoitsijaa. Varsinkaan en kuule sellaista henkilöä, joka ei älyä käyttää mikrofonia oikein.

– Kyllä hälytilanteissa jäävät asiat epäselviksi liian usein. Se kiusaa. Isompiin saleihin pitäisi hankkia
useampi ”lentävä” mikki, että se olisi keskustelutilanteissa nopeammin siirrettävissä henkilöltä
toiselle – ja mikrofonin käyttöä tulisi opettaa joka puolella maata!

3. Epäiletkö oman kuulosi heikentyneen?
– Kyllä ne konstit ovat aika vähissä millä omaa kuuloansa nykyisin pystyy parantamaan. Ei juuri
ollenkaan. On vain kysyttävä, että MITÄ? MITÄ?

– Yleensä vien keskustelukumppanin sivummalle hälystä – silloin kun se käy päinsä.

©EA

Tutustu myös Kuulolla työssä -sivustoon!

Lue tästä aiempia tarinoita!

©EA