Lapsen etua edistämässä: Kuulo- ja viittomakielialan järjestöjen yhteistyöwebinaari

Paikka: Zoom
Osoite: Suomi
Katso kartalla
Kuusi lasta iloisissa tunnelmissa. Heillä on kuulokoje tai sisäkorvaistute.

Tule kuulemaan ja keskustelemaan huonokuuloisten ja kuurojen lasten ja nuorten tilanteesta Kuuloliiton, Kuurojen Liiton, Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liiton ja Suomen Kuurosokeat ry:n järjestämään yhteistyöwebinaariin. Esa Iivonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta ja Laura Kanto Jyväskylän yliopistosta alustavat teemaan, jonka jälkeen vuorossa on myös nuoren kokemuspuheenvuoro sekä kuulo- ja viittomakielialan lapsiin ja nuoriin liittyvän Kumpparit-vaikuttamisyhteistyöverkoston esittelyä sekä alan käsitteisiin liittyvää pohdintaa.
 Tilaisuudessa on viittomakielen tulkkaus ja kirjoitustulkkaus.

14.00 Tervetuloa, Anniina Lavikainen, Kuuloliitto ry

14.05 Lapsen oikeudet ja lapsen edun ensisijaisuus, Esa Iivonen, johtava asiantuntija, Mannerheimin Lastensuojelun Liitto

14.35 Kielen kehityksen erityispiirteet huonokuuloisilla ja viittomakieltä omaksuvilla lapsilla, Laura Kanto, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto, Niilo Mäki Instituutti, VIKKE-hanke

15.05 Kokemuspuheenvuoro (tarkentuu myöhemmin)

15.20 Tauko

15.30 Käsitteiden haasteet kuulo- ja viittomakielikentällä. Kuulo- ja viittomakielialan Kumpparit-yhteistyöverkosto

15.55 Ohjattua keskustelua

16.25 Loppusanat

16.30 Webinaari loppuu

Ilmoittauduthan webinaariin 8.12 mennessä seuraavan linkin kautta https://link.webropol.com/s/1512webinaari  Lähetämme tapahtumalinkin osallistujille noin 2 vuorokautta ennen tapahtumaa.  Tervetuloa webinaariin!

Ladattava ohjelma: Lapsen etua edistämässä (PDF)