Saavutettava vaaliviestintä

#kuntavaalit2021 #kuulo2021.

Vaaliviestinnän tulee olla kuulovammaisille saavutettavaa.

Kuulovammaisten mahdollisuudet saada tietoa kuntavaaliehdokkaiden tavoitteista ja seurata vaalikeskustelua ovat vaihtelevat. Esimerkiksi tekstityksen puuttuminen suorasta vaalilähetyksestä vaikeuttaa ehdokkaiden viestistä selvän saamista. Kuulovammaiset äänestäjät haluavat osallistua suomalaisen demokratian toteuttamiseen olemalla mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa, kuten suorien vaalilähetysten seuraamisessa.

Kuuloliitto kannustaa puolueita, kuntavaaliehdokkaita ja vaalikeskustelujen järjestäjiä ottamaan huomioon kuulovammaisten tarpeet ja viestinnän saavutettavuuden.  Kuulovammaiset äänestäjät ovat äänestäjäryhmä, jolle puolueiden ja kansanedustajaehdokkaiden vaalitavoitteet tulee viestittää monipuolisesti ja monikanavaisesti.  Kuntavaaliehdokkaan kannattaa käyttää vaalityössään tekstimateriaalia ja kirjallista viestintää. Lisäksi suorat vaalilähetykset tulee tekstittää ensiesityksen yhteydessä.

Seuraavilla keinoilla varmistat vaaliviestinnässäsi monikanavaisuuden ja otat huomioon kuulovammaisen äänestäjän tarpeet:

• Tee itsellesi periaate viestinnän saavutettavuuden edistämisestä. Tue vaalikampanjoinnissa monipuolisia viestintätapoja ja hyödynnä tarjolla olevia erilaisia kirjallisia keinoja, kuten tekstitystä sosiaalisen median kanavilla.
  • Kun järjestät vaalipaneeleja yleisölle, on hyvä varmistaa, että tilaisuus järjestetään esteettömässä paikassa. Kuulovammaisten kannalta on olennaista, että tilassa on induktiosilmukka ja kaikki vaalitilaisuuteen osallistuvat puhuvat puheenvuoronsa mikrofoniin.
  • Sosiaalisen median kanavilla (instagram, twitter ja facebook) olevissa videoissa kannattaa hyödyntää tekstityseditoreita, joiden avulla videon saa tekstitettyä. Jos tekstitys ei onnistu kokonaisuudessaan ääneen puhutussa video-otteessa, videon tekstisyötteessä kannattaa kertoa ydinviesti.
  • TV:ssä esitettävien vaalikeskustelujen osalta tulee tiedottaa minä ajankohtana vaalikeskustelu näkyy tekstitettynä. Lisäksi tulee ilmoittaa, ovatko suorat vaalilähetykset ja vaalikeskustelut tekstitettyjä.
  • Kuntavaaliehdokkaan kannattaa tehdä myös kirjallinen tiivistelmä vaalikeskustelussa esittämistään kommenteista ja julkaista ne esimerkiksi omassa Facebookissa, blogissa, Instagramissa tai Twitterissä.