Kuulovammaisten nimissä kerätään laittomasti rahaa

Käsi, jossa on yhden euron kolikko

Kuuloliittoon on tullut yhteydenottoja huijareista, jotka ovat väittäneet keräävänsä rahaa kuurojen ja kuulovammaisten hyväksi. Kuuloliitto varoittaa, etteivät keräyksiin annetut rahat mene todellisuudessa kuulovammaisalan järjestöille.

Syksyllä julkisuudessa uutisoitiin huijareista, jotka lähestyvät ihmisiä kauppojen pihoilla ja kertovat keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen kehottaa suhtautumaan varauksella epämääräisiin kerääjiin, jotka väittävät rahojen menevän kuulovammaistyöhön.

– Kuuloliitolla ei ole tällä hetkellä menossa minkäänlaista katukeräystä, eikä sellaista ole myöskään suunnitteilla loppuvuoden aikana.

Joissakin tapauksissa kerättyjen rahojen on väitetty menevän jonkinlaisen kuulovammaisille suunnatun toimitalon rakentamiseen.

-Kuulovammaisalan järjestöjen keskuspaikka on Helsingissä sijaitseva Valkea talo, eikä näillä järjestöillä ole tällä hetkellä rakenteilla uusia toimitiloja.

Kaijanen korostaa, että virallisilla kerääjillä on aina mukanaan poliisiviranomaisen vahvistama keräyslupa, jonka voi pyytää myös nähtäväkseen. Katukeräyksissä rahat laitetaan yleensä suljettuun lippaaseen.

– Jotta laittomiin keräyksiin pystytään puuttumaan tehokkaasti, on tärkeää, että kaikista tapauksista tehdään ilmoitus suoraan poliisille.