Koulutukset ja tapahtumat

Vammais- ja vanhusneuvostojen koulutus

Vammais- ja vanhusneuvostojen jäsenille järjestetään vuoden 2018 loppupuolella koulutusta helpottamaan ja tukemaan heidän työtään. Koulutuksen suunnitteluun osallistuu useampi vammais-ja vanhusjärjestö.

Kansainvälinen esteettömyyden teemapäivä

Kansainvälistä esteettömyyspäivää vietetään vuosittain aina toukokuun kolmantena torstaina, tänä vuonna 17.5.2018. Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta esteettömyydestä ja tehdä esteettömyyskysymykset näkyviksi ja huomionarvoisiksi.
Tarkempaa tietoa kuuloyhdistyksille

Kuunteluolosuhteiden kartoituskoulutus

Kuulopiirit tai kuuloyhdistykset voivat halutessaan järjestää kuunteluolosuhteiden kartoituskoulutuksia. Näissä koulutuksissa ohjeistetaan yhdistysten vapaaehtoiset kartoittamaan niitä julkisia tiloja, joissa on induktiosilmukka. Koulutuksissa käydään läpi ennen kartoituksia olevat toimet, kartoituksen aikana ja sen jälkeen tehtävät asiat.

Kuulopiirien ja kuuloyhdistysten esteettömyyskoulutuksia ja -tapahtumia

Lapualla Länsi-Suomen kuulopiirin esteettömyys- ja vaikuttamiskoulutus 13. – 14.4. 2018
Länsi-Suomen kuulopiirin esteettömyys- ja vaikuttamiskoulutus

Särkisalossa kuuloauto ja esteettömyyttä yhdessä -tapahtuma 25.4. klo 11 -16. Järjestää Salon Kuuloyhdistys ry. Lue tapahtumasta!

Kouvolan vammaisjärjestöjen yhdistys Kvy on kutsunut Kouvolan kuulon 7.5. keskustelemaan
esteettömyydestä Kouvolan kaupungintalolle.

Kouvolan Kuulo ry Kouvolan kaupungin teltalla kaupungintalolla 12.5. klo 12 – 15
esittelemässä esteettömyyttä.

Imatralla kaupunki ja useat yhdistykset järjestävät viikon teemalla Hyvinvointia ja terveyttä
yhdessä, jonka tarkoituksena on saada esteetön Imatra näkyviin. Viikko alkaa 12.5. ja päättyy 18.5.
Imatran kuulo mm. 12.5. lasten tapahtumassa, jossa on meluliikennevalot käytössä ja 14.5. Kulttuuritalo Virrassa yleisötilaisuus, jossa jaetaan tietoa esteettömyydestä.

Lieksan Kuuloyhdistys järjestää esteettömyystilaisuuden 14.5. klo 13 Lieksan Kulttuurikeskuksen monitoimisalissa. Tilaisuudessa mm. Itä-Suomen piirin esteettömyysvastaava Raimo Saarelainen puhuu aiheesta. Tilaisuus on avoin kaikille.

Kemissä järjestetään 16.5. klo 15 – 17 esteettömyystapahtuma Kulttuurikeskuksessa os. Marina
Takalonkatu 3. Järjestäjä Kemin Seudun Kuulo ry.

Nurmeksessa Ylä-Karjalan kuulo pyrkii samaan kahteen paikallislehteen (Ylä-Karjala ja Vaarojen Sanomat) jutun esteettömyydestä kansainvälisen teemapäivän aikoihin.

Heinolassa yhdistyksen kevään tapaaminen 17.5. klo 15 Heinolan Vesitornin kahvilassa, jossa keskustellaan esteettömyydestä pullakahvien, laulun, musiikin, tarinoiden ja arpajaisten lomassa.
Lokakuussa esteettömyyteen liittyvä tapahtuma Heinolan WPK:n talolla.

Kotkassa järjestetään Kotkansaaren kauppatorilla tapahtuma 17.5 klo 10 – 13. Mukana mm. vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto ja VYT eli vammaisten yhteisjärjestö.

Lahdessa esteettömyystapahtuma 17.5. klo 12 – 16 Multi-Culti monikulttuurikeskuksessa os. Päijänteenkatu 1. Tilaisuus on avoin kaikille, paikalla Kuuloliiton kuntoutussihteeri Johanna Juola. Jaossa materiaalia ja pyritään saamaan lista Lahden julkisista paikoista, joista löytyy induktiosilmukat ja joissa on huomioitu esteettömyys. Arpajaiset. Myynnissä myös Lauletaan Viittoen -kuoron tuotteita. Kirjoitustulkkaus.

Mäntsälässä Kuuloyhdistys ry järjestää tapahtuman 17.5. Mäntsälän paikallisen K-citymarketin aulassa.

Hämeenlinnassa esteettömyysasiaa esillä Mahdollisuuksien torilla 19.5. klo 10 – 14.

Esteettömyystapahtuma Viitasaarella 24.5. Viitasaaren seurakuntatalolla. Tarkemmat tiedot
ilmoitetaan myöhemmin.

Esteettömyysiltapäivä Jämsän seurakuntakeskuksessa os. Koskentie 30 C tiistaina 18.9. Asiantuntija paikalla Jukka Rasa Kuuloliitosta. Yhteistyökumppanina Keski-Suomen Näkövammaiset ry. Tapahtuman järjestää Jämsän seudun Kuulo ry.

Seinäjoella järjestetään 8.10. Hilja-seminaari esteettömyyteen liittyen. Seminaari toteutetaan yhdessä Länsi-Suomen kuulopiirin ja eläkeläisjärjestöjen kanssa
Esteettömyyden merkitys vammaisen ja ikääntyvän elämänlaadussa

Äänitekniikkahenkilöstön koulutus

Äänimaailman työstäminen esim. teattereista ei useinkaan ole kiinni olemassa olevasta tekniikasta vaan tiedon puutteesta. Ei ole tietoa, mitä ääntä esim. induktiosilmukkajärjestelmään syötetään ja millä tavalla sitä olisi hyvä muokata. Suunnittelilla on järjestää koulutusta esim. teattereissa toimiville.

Kuunteluolosuhteiden seminaari

Kuunteluympäristöstä kiinnostuneille ammattilaisille ja alan toimijoille järjestetään seminaari 23.10. 2018 Tampereella Hotelli Tornissa (os. Ratapihankatu 43),  jossa keskitytään esim. tapahtumien, vanhuspalveluiden, opiskeluympäristön ja palveluiden kuunteluolosuhteisiin. Seminaari suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä Qlu Oy:n ja SaltemVox Oy:n kanssa.