Maaliskuun Ikäkuuloiset-blogi: Kuulon apuvälineistä ja kuulonkuntoutuksesta

"Kuulovammaiselle tulisi tärkeät asiat kirjata ylös, esimerkiksi isokokoiseen kalenteriin tai vihkoon. Puhetapa ja pienet tärkeät huomiot, kuten kasvoista kasvoihin puhuminen ovat tärkeitä. Itse sammutan tv:n ensimmäiseksi kun menen kuulovammaisen luokse kotiin tai sairaalaan. Mitään taustahälyjä ei saisi olla. Pitää myös varmistaa, että asiakas näkee kasvosi ja varsinkin suun liikkeet. Valaistukseen on hyvä kiinnittää huomiota ja huolehtia, että asiakkaan kuulokoje toimii."

Niin kotihoidon työntekijöiden kuin esimerkiksi palvelutalojen tai -kotien ja sairaaloiden henkilökunnankin pitäisi kiinnittää huomiota kommunikaatioon ikääntyvän huonokuuloisen kanssa asioitaessa. Lisäksi on pidettävä huolta siitä, että kuulolaite toimii, kirjoittaa sosiaalityöntekijä Ilkka Puhakka Ikäkuuloiset-sivuston uusimmassa blogimerkinnässä.

"Kuulokojeessa on paljon käytännön niksejä mitkä auttavat kojeen käytössä. Kojeeseen tutustuminen ja sen käyttäminen ei ole koskaan liian myöhäistä."

Lue lisää Ilkka Puhakan mietteitä osoitteesta

Viivi Kaakinen (viivi.kaakinen a kuuloliitto.fi), 1.3.2017