Kuulon apuvälineet

Kuulon apuvälineet helpottavat kuulovammaisen elämää ja arkipäivän asiointia. Kuulon apuvälineiden avulla huonokuuloisen kotona asuminen helpottuu ja turvallisuudentunne lisääntyy. Myös yhteydenpito läheisiin ja ystäviin tulee mahdolliseksi.

Osaa apuvälineistä käytetään yhdessä kuulokojeen kanssa. Kuuloliiton kuntoutussihteerit neuvovat apuvälineiden hankinnassa ja hakemisessa. Myös kuuloyhdistysten kuulolähipalvelusta saa opastusta apuvälineiden käytössä.

Apuvälineiden hankinta

Apuvälineet korvataan vaikeasti vammaisille henkilöille. Työtapaturma- ja ammattitautitapauksissa korvaajana on vakuutusyhtiö ja sotakuulovamman Valtionkonttori.

Julkinen terveydenhuolto vastaa lääkinnällisestä kuntoutuksesta, joka sisältää apuvälinehuollon. Keskussairaalan kuuloasemalla tai kuulokeskuksessa arvioidaan apuvälineen tarve ja annetaan käyttöön seuraavia apuvälineitä:

• Kuulokoje
  • FM-laite
  • Täristinherätyskello
  • Puhelinvahvistin
  • Kaula- tai tyynysilmukka
  • Infrapunalaite radion tai tv:n kuunteluun
  • Itkuhälytin
  • Kommunikaattori

Keskussairaalan apuvälinehuoltoon kuuluu myös apuvälineen käytön opetus ja laitehuolto. Joillakin paikkakunnilla myös terveyskeskus luovuttaa kuulovammaisen apuvälineitä. Kuulon apuvälineitä ja lisälaitteita voi hankkia omalla kustannuksella kodinkone- ja sähköliikkeistä, tavarataloista sekä kuuloalan erikoisliikkeistä.

On aika hankkia apuväline kun:

• heikentynyt kuulo vaikeuttaa arjen asiointia
  • ovikellon tai puhelimen soittoa ei kuule
  • keskustelu puhelimessa on vaikeaa
  • tv:n ja radion ääntä on kuunneltava kovemmalla kuin aemmin